Zeer bijzondere Lancia Fulvia Coupe serie 1. Een van de 1258 voor homologatie geproduceerde 1600 HF ‘s. In hun tijd de snelste rallyauto’s die er waren. Mooie conditie en onverprutst.
Deze uitvoering van de Lancia Fulvia Coupe is zeer bijzonder. Om de Fulvia Coupe te kunnen gebruiken voor rally’s en races moest het model in zijn meest competitieve vorm gehomologeerd worden. Dat wil zeggen dat er een vast aantal met dezelfde racespecificatie gebouwd moesten worden om er in bepaalde races mee deel te kunnen nemen. Dit werd dan, als de auto’s klaar waren, door de FIA gecontroleerd. De bijnaam voor deze homologatie auto’s was “Fanalone” . De auto werd zo genoemd omdat de binnenste koplampen groter waren dan de buitenste (Fanalone = letterlijk “grote koplampen”). Deze auto’s kregen een 1600 cc. motor ipv de standaard 1300 cc. motor wat behoorlijk in vermogen scheelde. De hiervoor besproken grote koplampen waren essentieel voor een goed zicht in nachtelijke rally’s. Verder werd de auto, die standaard al licht was door een aluminium motorkap, kofferdeksel en deuren te gebruiken, verder lichter gemaakt door de achterbank weg te laten, de achterruit en de kleine zijruitjes van lexaan te maken en de vergrote carterpan en de wielen van magnesium te maken. Al deze details zijn nog op deze auto terug te vinden. Ook de bijzondere 10.000 rpm toerenteller met de verklikkerwijzer zit nog in de auto.
Het speciale Sandro Munari stuur (origineel Lancia Fulvia) herinnert aan zijn overwinning in de rally van Monte Carlo van 1972 met een soortgelijke auto.
De auto heeft recent nieuwe schokdempers gekregen. De motor heeft een grote onderhoudsbeurt gehad en de 45 mm Solex carburateurs zijn gereviseerd.
Deze auto rijdt echt fantastisch. Zeer geschikt voor rally’s als de Tour Auto en de Tulpenrally.